Jdi na obsah Jdi na menu

 FUNKČNÍ TRÉNINK

Za zakladatele funkčního tréninku se v celosvětovém měřítku považují Gary Gray, Paul Check ( ten rozdělil funkčí trénink do šesti základních skupin – tah, tlak, rotace, dřep, výpad a předklon )  a Národní akademie sportovní medicíny USA ( která tento trénink definuje jako modelovou situaci zahrnující zrychlení, zpomalení a stabilizaci svalových skupin ve všech třech rovinách ). Funkční trénink nachází své kořeny v rehabilitaci. Fyzioterapeuti vytvořili sestavy cviků, které napodobovaly pacientovu činnost doma, v práci či při sportu.trx-2.jpg

 Mozek, který zodpovídá za svalovou činnost, nevnímá pohyb pouze jako individuální činnost konkrétní svalové skupiny, ale jako komplex aktivit. Proto se FUNKČNÍ TRÉNINK neprovádí na klasických posilovacích strojích, ale používají se spíše jednoruční činky, expandery, pružiny, kladky, Bosu, TRX, FitKitPro, malé a velké míče, Pilates apparatus, GTS – Gravity…

trxbosu.pngDnešní klienti, se kterými se setkávám na komerčních či osobních lekcích mají dosti často nějaký problém s držením těla ( svalovou dysbalanci ). Někteří to již pocítili – bolesti zad, krční páteře, kloubů, hlavy, svalů, problémy se zápěstím, výhřezy meziobratlových plotének…Když pozoruji své okolí – jaké mají držení těla, chůzi, denní  –pracovní - sportovní  stereotypy, tak si na pozdější problémy zakládají.

Pokud tito lidé navštíví hodinu tzv. FUNKČNÍHO TRÉNINKU a budou cviky provádět v rychlosti ve všech třech rovinách, tak jsem si jista, že zapojí svůj stereotyp, aby jednotlivé cviky v rychlém tempu zvládli – a tím si svou dysbalanci ještě prohloubí. Tento trénink je zaměřen na zvyšování výkonnosti, ale ne na hluboký svalový stabilizační systém. Ten se ale sám nezapojí, ani když budeme cvičit na nestabilní ploše či závěsném systému – balanci budeme opět držet svým stereotypem.

Tito lidé by spíš měli vyhledat hodiny ZDRAVOTNĚ FUNKČNÍHO TRÉNINKU – který se zaměřuje na držení těla při každém pohybu. Při pomalých a kontrolovaných pohybech máte čas na kontrolu správného zapojení a načasování jednotlivých svalů a zapojení hlubokého svalového stabilizačního systému. Pokud na těchto hodinách své tělo srovnáte a naučíte se vnímat své tělo – jste připraveni navštívit hodinu FUNKČNÍHO TRÉNINKU A BEZPEČNĚ SI JI UŽÍT.  Pak tento typ tréninku bude zvyšovat Vaši kondici a nebude Vám prohlubovat Vaše dysbalance.

Já se na svých komerčních a osobních hodinách věnuji ZDRAVOTNĚ FUNKČNÍMU TRÉNINKU.

 

 

 

 

 

 

zdroj :http://www.iqpohyb.cz/cviceni-detail/zbynek-petr-rozdily-a-typy-funkcniho-treninku-501/

SPORT & WELLNES MANAGEMENT 5/08, autor : Miroslav Jirčík, 3D Fitness